PUBLIKÁCIÓK

AZ ALAPÍTVÁNYRÓL
PROJEKTEK
Szakembercserék
Konferenciák/Műhelyek
Uniós projektek
Publikációk
Online kérdőív
Módszertani könyvek
Könyvtár
Tanácsadás
HÍREK, AKTUALITÁSOK
INTERAKTÍV ÖTLETEK
HASZNOS LINKEK
ENGLISH

Partnereink:
IT partnerünk:
CENTER.HU Kft.


Az Alapítvány működését 2006 és 2010 között az NCA támogatta.
Studio1 Kft.

Múzeum az iskolában?
[ 2000-12-01 - Köznevelés - MISZNÉ KORENCHY ANIKÓ ]
 
A fenti címmel rendezett kétnapos konferenciát november elején a XIII. kerületi Herman Ottó Általános Iskola és a XI. kerületi Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület és a Pulszky Társaság Közművelődési Tagozata. Dr. Treiber Pálné iskolaigazgató és Tóthné Timár-Geng Csilla igazgatóhelyettes, a konferencia fő szervezői elmondták, hogy mindkét iskola tagja a Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetségének. Diákjaikat a konferenciába is sikerült bevonni: az alsósokat a ˝Száll az ének szájrólszájra˝című műsor bemutatásával (amelynek később létrejöttét is ismertette Lovas Márta múzeumpedagógus és Czétényi Andrásné tanító), a felsősöket, illetve gimnazista korúakat pedig a múzeumpedagógusok által tartott bemutatóórák résztvevőiként.
A második nap párhuzamosan zajló foglalkozásait a Bélyegmúzeum, a Budapesti Történeti Múzeum, a Hadtörténeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Természettudományi Múzeum, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum és a Szépművészeti Múzeum közművelői tartották: egy-egy múzeumi látogatás során tanultakat elevenítettek fel játékos formában. (A környezeti nevelésnek része a természeti és kulturális örökségünk megismerése is, ezért a rendszeres múzeumlátogatás igen hangsúlyos része az iskola életének.) A foglalkozások utáni megbeszéléseken többek között az is elhangzott, hogy a múzeumpedagógusok nincsenek igazán felkészülve az iskolai órák tartására és a múzeumok személyi feltételei sem teszik lehetővé, hogy ez az érdekes vállalkozás mindennapos gyakorlattá váljék. Az iskolában és a múzeumban tartott ˝múzeumi˝ óra előnyeinek és hátrányainak összehasonlításakor Vásárhelyi Tamás, a Természettudományi Múzeum igazgatója kiemelte: míg a tantermi óra koncentráltabban foglalkozhat a megvitatandó témával, addig a múzeumban tartott órán a különleges légkör, a kiállítás egésze fokozhatja a látogatás oktatónevelő hatását.
A fentiekből is látszik, hogy a tantervhez jól illeszkedő, élményszerű múzeumi látogatásoknak nagy szerepük lehet a diákok rendszeres múzeumlátogatóvá nevelésében. Jelenleg a magyarországi múzeumok látogatóinak több mint a fele az óvodai és iskolás korosztályból kerül ki - tudtuk meg T. Bereczky Ibolya múzeumpedagógus előadásából. A kulturális kincsek gyűjtésének és iskolai bemutatásának történetét ismertette dr. Csorba Csaba, akitől megtudtuk, hogy sokszor egy-egy városi múzeum (így például a tatai vagy a győri múzeum) gyűjteményének alapját a nagy hírű helyi iskola rakta le a maga, igen szakszerűen rendszerezett és gondozott gyűjteményével. A gyűjteményrendezés fontosságáról és nevelő hatásáról dr. Vidor András humoros előadásában hallhattunk, amelyben egy volt diákja, aki inkább rendszeretetéről volt híres, mint a kémiatudásáról, szakköri szertárrendezés közben olyannyira elsajátította a vegyszerek nevét és különböző tulajdonságait, hogy évvégén kitűnően megválaszolta a jeles diákok által nehéznek ítélt kérdéseket is.
De nemcsak a szertár, hanem a világháló is lehet kutatásra érdemes terület és eszköz. Segítségével ellátogathatunk külföldi és magyar múzeumokba, összeállítva ily módon akár egy saját kiállítást az internetről lehívott képekből. Az ilyen típusú barangolásainkhoz dr. Demeter László nyújtott segítséget értő kalauzolásával. Tatayné Dobcsá-nyi Erzsébet arról beszélt, hogyan kerül egy igazi kép egy igazi múzeum falára, illetve, hogy ennek kiderítése során mennyi mindent tanultak diákjaival a Szépművészeti Múzeumról. A nyomozás eredményeit - angolszász mintára - egy csinos könyvben foglalták össze a diákok, amelybe belekerült sok egyéb információ mellett a kép útját bemutató térkép is. Ebben a projektben a részt vevő diákok 7. és 8. osztályosok voltak. Ahogy többen említették, úgy tűnik, ez az utolsó iskolai korosztály, amely még lelkesedni tud a múzeumlátogatásokért.
A konferencia védnökei Rocken-bauer Zoltán és Pokorni Zoltán miniszterek voltak. A két tárca támogatását és a téma iránti figyelmét az is jelzi, hogy a konferencia megnyitóján Nagy László, az NKÖM Múzeumi Osztályának vezetője köszöntötte az egybegyűlteket; a záró fórumon pedig Fodor Gáborral, az OM közoktatási helyettes államtitkárság vezetőjével folytathattak párbeszédet a résztvevők.
A jelenlévők sürgették a tárcaközi egyeztetés létrejöttét is, amelynek segítségével még hatékonyabbá válhat majd a két szakma együttműködése.




vissza